Lassi Seppälä, 47, blir Innebandyförbundets nya digitalchef – en helt ny position inom förbundet. Han tillträder tjänsten den 1 augusti 2026 och kommer från Veikkaus.
Digitalchefen ansvarar för förbundets digitala tjänster i sin helhet, inklusive utveckling, styrning och kontinuerlig förbättring. Positionen grundas på en digitalstrategi som Innebandyförbundet slutförde våren 2025, framtagen tillsammans med digitalkommittén under ledning av Mikko Alango. Enligt förbundets kommunikationschef Jussi Ojala ser man stora möjligheter i digitalinvesteringar för att stödja innebandyns strategi, tjäna föreningar och utövare samt möjliggöra lajens tillväxt.
Seppälä har lång erfarenhet från digitala roller. Före Veikkaus, där han arbetade som utvecklingschef för digitala kanaler, har han arbetat på mjukvaruföretaget Vincit och Sveriges Radio. Vid Vincit var han ledande tjänstedesigner och konceptplaneringschef, och på Sveriges Radio innehade han flera roller inom digitalteknik, bland annat som produktägare, projektledare och utvecklare i nyhets- och sportteamens digitalutveckling.
Över 150 personer sökte tjänsten. Ojala uttrycker tillfredsställelse med rekryteringen och välkomnar Seppälä varmt till teamet. Seppälä säger att han ser fram emot att arbeta inom idrott och att han under sina år på Sveriges Radio särskilt interesserades av sändningstjänster och idrottsrelaterad kommunikation. Han är även själv engagerad i innebandy genom sina barns träning, där han fungerar som hjälptränare och funktionär.