Mullsjö AIS

Uttalande från Ganevik & Mullsjö efter spottloskan

Mullsjö AIS och Kim Ganevik har kommit med ett uttalandet efter den spottloskan som Ganevik blev avstängd för. – Vi tar starkt avstånd och har meddelat Kim att hans beteende var helt oacceptabelt. Han är ångerfull och förstår att han agerat fel, säger Mullsjös sportchef Jesper Axell till Mullsjös hemsida.

Mullsjös Kim Ganevik stängdes av efter att ha riktat ett spottloska mot Linköpings supportar i kvartsfinal 5. En avstängning som innebar att Ganevik missade de två sista matcherna i kvartsfinalserien. Nu har Mullsjö och Ganevik kommit med ett uttalande till Mullsjös hemsida.

– Jag vill be alla inblandade om ursäkt, såväl Mullsjö som Linköpingsanhängare. Jag är djupt ångerfull och vet att det skadat varumärket Mullsjö AIS. Jag accepterar föreningens dom, säger Ganevik.

I samband med avstängningen satte Mullsjö igång en intern utredning vilket har förutom avstängning från förbundet inneburit konsekvenser för Ganevik

– Han fick avstängning av förbundet och vi har utrett ärendet internt. Vi har då gått igenom vad som hänt och pratat med Kim. Han ångrar sig och säger att det inte var hans avsikt att agera på det sättet. Vi har meddelat honom att det han gjort skadar Mullsjö AIS och har därför beslutat att Kim åläggs böter till föreningen för förseelsen, säger Mullsjös sportchef Jesper Axell.

Mullsjö är också tydliga i att de tar avstånd för Ganeviks beteende.

– Vi tar som förening kraftigt avstånd från allt vad spottloskor heter och vill markera tydligt. Samtidigt förstår Kim att hans agerande är negativt för föreningen. Han ska som förebild för våra ungdomar föregå med gott exempel, säger Jesper Axell.

Mullsjös styrelse har tillsammans med Kim Ganevik även varit i tagit med Linköping för att rikta en ursäkt från klubben och spelaren till Linköping och dess supportrar.

– Det har varit en fantastisk serie mot Linköping med flera spännande matcher som uppskattats av publiken både i Mullsjö och Linköping. Det ska vara fokus när vi ser tillbaka på kvartsfinalerna. Därför ville vi be om ursäkt och jag tycker det varit bra samtal, avslutar Axell.

Jonathan Rudman

Ansvarig utgivare ibnytt.se. Kontakta mig för frågor eller feedback: jonathan@ibnytt.se, twitter: @jonathanrudman