Superligan herr

Ännu ingen lösning på konflikten

Just nu så råder det stor oenighet inom den svenska innebandyn på elitnivån. Hela 24 av 28 elitklubbar inom den svenska inom innebandy, SSL, vill bryta sig loss och skapa en egen högstaligan liga; FSSL (Föreningen Svenska Superligan).

De har redan skapat en logga och samlat alla elitklubbar förutom Iksu, Växjö, Rönnby och Helsingborg. Vad är då anledningen till detta? Jo, det hela handlar om vem som ska ha rättigheter till att sälja sändningsrättigheter, sponsring och hur pengarna ska fördelas, något som SVT Sport var först att skriva om.

För elitklubbarna gäller det att spela sina kort rätt, som det kända uttrycket heter, då det finns mycket pengar att tjäna på innebandy. Enligt FSSL:s chefsförhandlare Anders Murman är innebandy en av de mest jämställda sporterna i Sverige med en relativt ung bas med spelare inom 20-30 årskategorin. Han menar att det finns samma förutsättningar för innebandyn att växa såsom svensk damallsvenskan har gjort och nu har 33 miljoner i intäkter året om. Just nu får klubbarna i SSL bara dela på 3,9 miljoner kronor per år.

Men att förbundet ska vilja ge ifrån sig makten att sälja rättigheterna är något som inte är aktuellt och enligt generalsekreteraren för SSL, Göran Harnesk, kan de inte backa. Nu vädjar förbundet att elitklubbarna inte ska gå ut i strejk och starta en egen förening. De menar nämligen att en utbrytning skulle försvaga svensk innebandy. Under de senaste fem åren har de ökat medienärvaron med 100 % och attraherat flera utövare, samtidigt som de skapat bättre ekonomiska förutsättningar, enligt Göran Harnesk. Han menar samtidigt att klubbarna ska få en större summa, men att hur stort det blir för 2019 är inte klart i nuläget.

Ändå är FSSL redo att gå ut i strejk om de inte får sin vilja igenom. Att få rådighet och sälja rättigheterna är något som är etablerat i flera andra lagsporter i Sverige såsom SHL vilket gör att många tror att SSL kommer att behöva backa om detta. Speciellt med tanke på att FSSL redan har 24 av 28 klubbar på sin sida. Tiden är knapp: SM-finalerna i innebandyn är i april vilket betyder att allt behöver vara klart innan dess. En annan anledning varför elitklubbarna menar att det finns pengar att tjäna har att göra med att Kalmarsund sålde lokal sponsring för totalt 4,5 miljoner kronor vilket är mer än hela högstaligan gjorde totalt sett.

Irritationen har därför vuxit bland elitklubbarna som vill kunna sälja rörlig bild bättre genom att sälja matcher omgång för omgång, attrahera flera huvudsponsorer och jobba mer kring matchevenemangen. På grund av att tiden är så pass kort nu har FSSL redan skapat en logga, byggt upp en förening och skrivit en avsiktsförklaring med Spring Media, en sportmedie-agentur som skall sälja kommersiella rättigheter för den nya fristående innebandyligan om ingen överenskommelse landar med förbundet (SSL).

Ingen av parterna i denna konflikt vill dock att en utbrytning skall ske. Vad som händer med de fyra övriga klubbarna om en utbrytning skulle ske är oklart eftersom SSL de facto inte skulle vara Sveriges högsta liga inom innebandy längre.

Att strejkhotet har legat och pyrt ett tag är inte en hemlighet. Redan i september 2018 var det diskussioner mellan klubbarna om konflikten som då enbart hade lett till att sju klubbar var redo att bryta sig ur för att starta en ny kommersiell liga. Klubbarna har dock känt sig dåligt behandlade under en lång tid. När elitklubbarna vill att det ska satsas mer på elitsporten så menar förbundet att man inte ska glömma den dragningskraft elitklubbarna har att locka till sig nya utövare till förbundet generellt vilket därmed också i det långa loppet bidrar till hela förbundet. Därför vill de fördela pengarna mellan elit och förbundets klubbar i helhet.

I och med att det ännu inte finns någon lösning på konflikten kan det mycket väl bli så att svenska innebandyn får en ny superliga och med största sannolikhet kommer vi att få reda på hur lösningen blev i april.

Martin Sköld

Skånsk smålänning med uppväxt i Staffanstorp. Brinner för all sorts utveckling, affär och/eller i kod. Digitalt är hygienfaktor!

Kommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar.

Fler artiklar