Foto: IFF
Landslag

Så många såg VM-finalen: ”Otroligt nöjda över våra tittarsiffror”

Ökning i tittarsiffror på VM-finalen. Discovery Networks är väldigt nöjda med sina genomförda sändningar från VM i Prag.

Inför säsongen köpte Discovery Network rättigheterna att sända både SSL och VM. Ett stort team åkte till VM i Prag där Discovery sände flertalet matcher och då inte bara Sveriges matchen. En satsning som lyckades.

— Vi är oerhört nöjda över vår stora satsning som vi gjort under detta mästerskap.  Vi har kunnat bjuda tittarna på en unik bakom kulisser-känsla och en närvaro till landslaget som innehållit enorma känslor. Det hade aldrig kunnat gå utan ett fantastiskt samarbete med landslaget och jag ser verkligen fram emot att fortsätta denna resa tillsammans med dem, säger Hanif Hosseini Sportchef Eurosport och Discovery.

Som mest sågs finalen som sändes på Kanal 5 av 389 000 tittare vilket är den bästa tittarsiffran för en VM-final på flera år.

— Vi vet sedan länge att intresset för innebandy bara växer sig starkare i Sverige och det förstärktes verkligen genom den enormt positiva feedback vi fått från innebandyfansen under mästerskapets gång. Vi är väldigt stolta över våra sändningar och hela teamet både på plats och på hemmaplan förtjänar den beröm vi har fått.

Förutom sändningar så har har även flertalet reportage skapats under VM. Det har varit ”Fika med Karin Frick”, VM-vloggen, bakom kulisserna och det väldigt uppskattade ”Lirarnas VM” .

— Jag skulle även vilja slå ett extra slag för vår reporter Joel Sergerdahls reportage Lirarnas VM där tittarna fått en inblick i historier både på och vid sidan av planen. Redan innan VM sändes hans reportage, Lirarnas sport, på Eurosport.se där tittarna fick möta fantastiska personer vid sidan av innebandyn. Under VM tog vi ytterligare ett grepp kring det i Lirarnas VM.  Reportaget med den norske spelaren Hjemgård vars pappa gick bort i tsunamin, där pappan hade som högsta önskan att få se sin son i ett norskt landslag, men nu inte fick uppleva det var otroligt hjärtskärande. Den typen av satsningar visar också att vi tar vår innebandy-satsning på största allvar.

Vad tycker du om tittarsiffrorna som ökar? 

— Vi är otroligt nöjda över våra tittarsiffror. Det blev en fantastisk tittning under finalen som sändes på Eurosport Player och Kanal 5. Som mest sågs den av 389 000 tittare och i snitt sågs av 187 000 tittare. Det är en ökning från senaste VM 2016 då finalen som mest sågs av 229 000, säger Hosseini.

Tidigare VM:

Dam-VM 2017 

Period 1: 131 000
Period 2: 152 00
Period 3: 280 000

Herr-VM 2016 

Period 1: 135 000
Period 2: 181 000
Period 3: 229 000

Dam-VM 2015 TV4

Period 1: 116 000
Period 2: 125 000
Period 3: 314 000

Jonathan Rudman

Ansvarig utgivare ibnytt.se. Kontakta mig för frågor eller feedback: jonathan@ibnytt.se, twitter: @jonathanrudman

Kommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar.

Fler artiklar