Foto: Per Wiklund
IBF Falun

Världsstjärnorna byter material – ska stärka föreningens varumärke

Falun byter materialleverantör vilket innebär att hela laget inklusive bland annat Rasmus Enström och Alexander Galante Carlström nu ska spela med nya klubbor.

Under torsdagen meddelade IBF Falun att föreningen byter materialsponsor från Exel till Unihoc. I sig inget ovanligt att en föreningen byter materialleverantör. Det som gör att det sticker ut extra är det faktum att spelarna byter material direkt, fyra matcher innan slutspelet börjar.

— Nu blev det som det blev att vi skulle ingå ett nytt partnerskap och då kände vi att det inte fanns någon anledning att vänta på att byta. Det kanske inte är optimalt att byta mitt i men spelarna är så professionella och kan klara av spela med vilket material som helst. De var med på bytet och vi har även dialog med Unihoc om att de som vill får köra på andra klubbor säsongen ut om de vill, säger Filip Nordkvist från IBF Faluns styrelse.

Bytet innebär att stjärnor som Rasmus Enström, Alexander Galante Carlström och Emil Johansson nu blir Unihoc-spelare vilket även Faluns nyförvärv till nästa säsong, Johan Samuelsson är. Ambitionen med bytet av sponsor är att stärka Faluns varumärke än mer.

— Framförallt har vi sökt ett aktivt partnerskap inom olika områden där vi kan stärka vårt varumärke både i Sverige och på den internationella scenen. Det har varit flera olika dialoger och vi tror att vi med Unihoc som är den största aktören kommer ha flera fina år framför oss, säger Nordkvist och utvecklar:

— Ser vi till det internationella varumärket så finns det flera delar där vi kan vara bidragande till varandra. Senast idag (läs igår) var den en sportbutik i Frankrike som ville köpa in våra supporterprodukter då det efterfrågats. Det visar på att intresset finns och då vill vi ha en partner med oss som vill lika.

Hur hjälper det nya avtalet föreningen i stort? 

— De har ett brett sortiment som har tilltalat oss och avtalet gäller för hela föreningen och inte bara våra a-lag. Unihoc jobbar även framgångsrikt med sociala medier och deras olika plattformar där vi också är starka och vill bli bättre.

Avtalet gäller Unihoc och involverar inte Zone som båda ägs av Renew Group. Under 2016 omsatte Renew Group drygt 98 miljoner med en resultat på knappt 8 miljoner.

Jonathan Rudman

Ansvarig utgivare ibnytt.se. Kontakta mig för frågor eller feedback: jonathan@ibnytt.se, twitter: @jonathanrudman

Kommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar.

Fler artiklar