Foto: Per Wiklund
SSL-Dam

Så många såg SM-finalerna på TV

Så många såg SM-finalerna i Kanal 5 från TV-soffan.

I stort sett fullsatt i Globen när SM-finalen avgjordes i helgen. På hemmaplan följdes matcherna i Kanal 5 och nu har de uppskattade tittarsiffrorna för finalerna släppts. Som mest sågs damfinalen mellan KAIS Mora och Täby av 78 000 tittare och herrfinalen mellan Storvreta och Falun sågs som mest av 125 000 tittare. Tittarsiffror som skiljer sig från de senaste åren. Förra året när TV-rättigheterna ägdes av TV4 sågs damfinalen som mest av 147 000 tittare i TV4. Herrfinalen som då var förpassad till Sportkanalen såg då som mest av 17 000 tittare. Till den här säsongen köptes rättigheterna av Discovery Network och finalen sändes i Kanal 5.

— Vi är mycket nöjda! Fantastisk stämning, två bra innebandyfighter och sändningar som höll hög nivå och som har rosats av innebandy-Sverige. Vi har varit tydliga med vår satsning på innebandyn hela säsongen och jag tycker att finalerna gav ett slutgiltigt kvitto på att vi är på rätt väg, säger Hanif Hosseini, sportchef på Discovery Networks och Eurosport.

Hur ser ni på tittarsifforna?

— Vi är nöjda med siffrorna givet fint väder och tuff konkurrens av hockeyfinalen i konkurrerande kanal. Jämför man med SVT:s finalsändning 2017 ligger vi i linje med vad man kan förvänta sig och sett till TV4:s placering av herrfinalen i Sportkanalen förra året, hade vi i lördags en avsevärt högre tittning på Kanal 5.

Klart är att Discovery fortsätter sända även nästa säsong:

LÄS MER: Discovery fortsätter sända: ”Har lyft svensk innebandy”

Tittarsiffror de senaste åren: 

2019

KAIS Mora-Täby
Period 1: 38 000
Period 2: 46 000
Period 3: 78 000 (toppsiffra)

Storvreta-Falun
Period 1: 56 000
Period 2: 58 000
Period 3: 125 000 (toppsiffra)

2018 

KAIS Mora IF-IKSU. TV4
Period 1: 99 000
Period 2: 126 000
Period 3: 147 000

Herrarnas final mellan Storvreta och Falun lockade desto färre tittare i Sportkanalen.

Storvreta-Falun. Sportkanalen 
Period 1: 12 000
Period 2: 16 000
Period 3: 17 000

2017:

IKSU-KAIS Mora
Falun-Växjö
SVT 2: 81 000

2016:

Pixbo Wallenstam-KAIS Mora
Storvreta-Linköping
SVT 1: 130 000

2015

KAIS Mora-Rönnby. TV4
Period 1: 90 000
Period 2: 97 000
Period 3: 92 000

Falun-Linköping. TV4
Period 1: 108 00
Period 2: 152 000
Period 3: 189 00

*Tittarsiffrorna är preliminära och är hämtade från: MMS.se  

 

 


Tack för att du läser – hjälp oss fortsätta bevaka Svensk innebandy

Ibnytt.ses skapades i september 2016 för att öka och höja bevakningen av innebandyn i Sverige. Detta har vi sedan dess till största del gjort på ideell basis.

För att vi ska kunna fortsätta rapportera om innebandyn i Sverige och ge dig det senaste behöver vi ditt stöd. Vi vill inte låsa in sajten i en plustjänst eller liknande utan tror att det bästa för innebandy som sport är att vem som helst kan läsa om sporten och följa sitt favoritlag.

Tycker du om det vi gör och uppskattar det vi skriver så får du väldigt gärna stötta oss. Enklaste sättet är att swisha valfritt belopp till 1234545265.

Ditt bidrag gör att vi kan fortsätta bevaka innebandyn och utvecklas som sajt i vår bevakning. Stort tack för att du är med och skapar ibnytt.se.

Swisha XXX belopp till 1234545265
Frågor? Mejla vår grundare Jonathan Rudman på jonathan@ibnytt.se.

stötta ibnytt

Jonathan Rudman

Ansvarig utgivare ibnytt.se. Kontakta mig för frågor eller feedback: jonathan@ibnytt.se, twitter: @jonathanrudman

Kommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar.

Fler artiklar