Tidigare i vår begav vi oss till Falun för att gå djupet i den framgångsrika föreningen IBF Falun. Här fortsätter reportageserien med fokus på den supporterkultur som föreningen har börjat bygga. Visionen är satt, IBF Falun ska färga hela Falun rosa. Här utvecklar klubbchefen Patrik Bäck och ledamoten i styrelsen Filip Nordkvist tankarna som en aktiv supporterkultur.
— Det var kontroversiellt när vi drog igång med det rosa. Vi hade några gamla rävar i föreningen som vi verkligen fick jobba med att övertala. Först var vi ju blå-röda en gång i tiden för att senare byta till helrött. Men vi började fundera på vad vi behövde för att skapa en identitet och varumärke. I de diskussionerna kom det fram att att vi kanske skulle byta färg och då kom den rosa färgen fram som ett alternativ, säger Filip Nordkvist.
Till initiativtagarnas glädje var även spelarna inne på färgen rosa.
— Vi gjorde ett test med två seniorspelare och två ungdomsspelare som fick gå in i ett rum och välja färg bland 10 0lika tröjor. Alla fyra välde den rosa och det var skönt att få den bekräftelsen av spelare när vi i stort sett hade bestämt.
Färgen rosa har blivit viktig för Falun. Inte bara tårtan vi äter denna fredagseftermiddag är rosa utan även på matchen på lördagen färgas arenan i rosa med rosa tröjor på barn, vuxna och pensionärer. Visionen är att färga hela Falun rosa.
— Det har blivit en viktig del när vi bygger vår identitet. Färgen rosa har blivit vårt sätt att använda för att knyta samman Falun-familjen, eller ibffamily som säger. Restauranger på stan serverar i rosa tröjor på matchdagarna och vi trycker mycket på att ha supportertröjor som är rosa.
Den rosa färgen är genomgående i den publiksatsning som Falun startat. Den här säsongen har Falun ett publiksnitt på 1 761 personer vilket är femte bäst någonsin. Dessutom har JALAS Arena varit slutsåld flera gånger.
— Hos oss ska man gå på match för arrangemanget. Publiken måste inte vara jätteintresserade av innebandyn utan vi vill sälja idrotten som underhållning. Där är ju spelet en del men också allt runtomkring. Vi jobbar hårt med att öka supporterkulturen och att ha en aktiv klack. Vi har gratisbussar som går till varje match och väldigt många aktiviteter som pågår under matcher. Här har vi kommit en bit på vägen men vi är långt ifrån där vi vill vara.
Vart vill vi ni vara?
— Vi vill nå upp till nivån att vi tvingas bygga ut hallen för att publiken inte får plats. Där är vi inte riktigt än.
Några matcher har varit slutsålda men för att nå upp till dryga 2 500 åskådare har Falun en bit kvar. På vägen till visionen har även satsningen lyckats. Det går inte minst att se när vi går igenom från vilka städer publiken till matchen mot Mullsjö är.
— Det här är häftigt ändå. Vi har publik från Huddinge, Mullsjö, Uppsala, Bollnäs, Mariestad, Västerås, Strängnäs, Fagerstad och titta där, 2 biljetter från Karlskrona. Det visar att vi är en bit på vägen.
På plats i JALAS Arena hörs trumman från klackledaren Kalle. En trumma som varit extra aktiv den här säsongen när arbetet med att få det Rosa Havet som finns på SM-finalerna att även ta plats på hemmaplan.
— Supporterkulturen är helt avgörande för att vi ska kunna lyfta arrangemanget till en nivå till. Vi vill ha en hejande publik och det finns personer nu i klacken som jobbar hårt med att skapa en kultur av att heja. På bortaplan och på SM-finaler går det bra, men på hemmaplan är man lite tillbakadragna. Lyckas vi med det här arbetet så kommer arenan att koka.
En satsning som även uppskattas av laget.
— Vi har ju märkt att vi börjar fylla hallen nu när vi spelar som vi gör. Det är ju en effekt av hur vi spelar. Ju roligare och bättre vi spelare desto mer folk kommer det till hallen och ju mer folk det kommer desto bättre spelar vi. Det blir någon form av gummisnoddseffekt på det. Men det är ju farligt också. När vi spelar mot Pixbo borta måste vi jobba väldigt hårt för att få upp energi, säger Faluns tränare Thomas Brottman.
Till dagens SM-final har Falun sålt 1 600 biljetter till sin klack och organisationen räknar med cirka 2 000 personer på plats i det Rosa havet! Att Falun kommer synas och höras i Globen är klart. Där bland de andra står kärnan i klacken bestående av Kalle Strand, Daniel Harström, Tim Hiltonen och Hampus Sallander som alla kämpar hårt för att etablera en klack.
— Jag skulle säga att klacken är stark och att den växer hela tiden. När vi var i Globen senast var det ett enorm tryck och stöd från läktarhåll och den vågen rider vi på fortfarande. Det som är kul är att vi en stor blandning av personer som står i klacken. Allt från vuxna till barn där alla brinner väldigt mycket för sitt lag. Det att vi har ett väldigt bra arrangemang med jumbotronen, artister, gäster och uppvisningar gör att även klacken växer, säger Kalle Strand som är personen som sköter trumman i klacken.
Klackkulturen är inte speciell etablerad inom innebandyn. Storvreta och Mullsjö och har aktiva klackar. För Faluns del kollar man mycket på Leksand.
— Leksand är vår inspiration och där kollar vi mycket hur de gör och har gjort. Vi kommer även ha utbildning med dem och på så vis kunna lära oss massor.
Nästa steg är att få klacken att växa även på hemmaplan och inte bara när det är SM-final.
— Nu när vi varit igång ett tag så vill vi bli större. Den vanligt publiken är lite tråkiga och rädda för att heja. Det är bara i Globen som de släpper lös på allvar. Förhoppningsvis kan vårt nya medlemskap som även gör att det blir billigt att gå in på matcherna och andra förmåner locka nya till klacken. Vi håller på att sätta ihop ett häftigt klackmedlemskap, säger Strand.
När finalen idag startar finns det inga tveksamheten för klacken och Falun. Då ska inte bara Falun färgas rosa utan även hela Globen ska vara rosa.
LÄS MER: Mästarna IBF Falun Del 1 – STJÄRNAN Alexander Galante Carlström
LÄS MER: Mästarna IBF Faluns Del 2 – Ledarskapet bakom framgångarna
LÄS MER: Mästarna IBF Falun Del 3 – Brottman om dåtid, nutid, framtid och oväntade landslagsidén
LÄS MER: Mästarna IBF Falun Del 4 – Organisationen bakom framgångarna
Kommentarer
Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar.